Werkwijze

Wachttijd

De wachttijd voor een behandeling bedraagt op dit moment ongeveer 6 maanden.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor behandeling door mij te bellen of te mailen.

Wanneer u mij mailt stuur ik u via Zorgmail (beveiligd mailprogramma) een bericht met de vraag of u allereerst wilt zorgen voor een verwijsbrief van uw huisarts. De huisarts kan de verwijsbrief vervolgens via Zorgmail naar mij toe sturen of u kunt de digitale verwijsbrief zelf naar mij sturen via het Zorgmailbericht dat ik u heb gestuurd. Wanneer ik de verwijsbrief ontvangen heb maken we een telefonische afspraak.

Wanneer u mij belt en de voicemail ingesproken hebt, bel ik u terug met het verzoek eerst zorg te dragen voor een verwijsbrief van uw huisarts. Ik noteer alvast enkele gegevens zoals uw mailadres, zodat ik u alvast een bericht via Zorgmail kan sturen en u de verwijsbrief via datzelfde Zorgmailbericht naar mij terug kunt sturen. Ook kunt u in het telefoongesprek uw hulpvraag kort toelichten.
U kunt de verwijsbrief door uw huisarts laten versturen of de verwijsbrief zelf naar mij toesturen, beiden via Zorgmail.

Telefonisch contact

Tijdens het telefonisch contact:

=

Bespreken wij globaal uw hulpvraag;

=

Vraag ik u om gegevens, zoals bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent, en uw BSN nummer en het Documentnummer van uw paspoort, rijbewijs of ID;

=

Hoort u meer over de wachttijd voor het eerste gesprek.

Wanneer ik een volledige/juiste verwijsbrief van u heb ontvangen en er een eerste telefonische screening is geweest is uw aanmelding definitief.

Intake

Zodra er ruimte is, ontvangt u een uitnodiging voor een intakegesprek. Tijdens dat gesprek bespreken wij uw klachten en hulpvraag. Meestal zijn een à twee gesprekken nodig om een goed beeld te vormen van uw klachten. Ik bekijk of uw klachten passen binnen de Generalistische Basis-GGZ. Zo niet, dan adviseer ik u over waar u terecht kunt. Uw huisarts kan dan – indien nodig – zorgen voor een verwijsbrief naar een passendere organisatie.
Bij de intake wordt aan de hand van de complexiteit en het verloop van uw klachten een behandeltraject gestart.

Behandelplan

Aan het einde van de intake stel ik – in overleg met u – een behandelplan op. Uw hulpvraag en doelstellingen worden hierin verwerkt. De voortgang van de behandeling is een terugkerend onderwerp van gesprek tijdens de sessies. De conclusies leg ik vast in uw dossier. Indien nodig pas ik gedurende de behandeling het behandelplan aan.
Met uw toestemming wissel ik informatie uit met uw huisarts, aan het begin en het einde van de behandeling.

Behandelduur

Er zit geen wachttijd tussen de intake en de behandeling . Een gesprek duurt 60 minuten. Mijn ervaring is dat 10 tot 15 gesprekken meestal voldoende zijn om uw klachten te laten afnemen of met de klachten te leren omgaan.